رفتن به مطلب
×
×
  • اضافه کردن...

۱۰ واقعیتی که هیچ کس از استانبول نمی‌داند!


youka

ارسال های توصیه شده

استانبول، شهر همیشه زنده‌ ی که با هر بار سفر به آن باز هن دلتان برای گشتن در خیابان های سنگفرش شده و کوچه پس کوچه های پر کافه ی آن تنگ می شود. سفر به استانبول از آن خاطره های دوست داشتنی است، فرقی نمی کند در کجای آن باشید و در چه هتلی اقامت دارید، مهم این است شما در این شهرید، قلب تپنده ی ترکیه!

•    استانبول پایتخت برخی از بزرگترین امپراتوری ها مانند روم، بیزانس، لاتین، و عثمانی بوده است. در حال حاضر، استانبول به عنوان بزرگترین شهر ترکیه و با بیش از ۱۳ میلیون نفر شناخته شده است. باورتان می شود جمعیت این شهر بیشتر از جمعیت کشور بلژیک است؟ به همین دلیل لقب دومین جمعیت بزرگ جهان در بین شهرها را به خود اختصاص داده است! با همه ی این حرفا، این شهر به عنوان پایتخت ترکیه معرفی نشده است. در سال ۱۹۲۳، مصطفی کمال آتاتورک شهر آنکارا را به عنوان پایتخت ترکیه اعلام نمود.

•    در دوران امپراطوری عثمانی، ۱۴۰۰ سرویس عمومی در اطراف شهر وجود داشت و این در حالی است که در سایر نقاط اروپا هیچ کدام از آن ها وجود ندارد!

•    استانبول سومین شهری است که از قدیمی ترین متروی جهان را دارد. این مترو در سال ۱۸۷۵ افتتاح شد که پس از آن شهرهایی نظیر لندن و نیویورک در سال ۱۸۶۳ و ۱۸۶۸ مجهز به آن شدند. طول خطوط مترو این شهر بیش از ۵۷۳ متر بوده و در منطقه ی بیوگلو قرار دارد.

•    آگاتا کریستی، نویسنده ی مشهور انگلیسی، رمان خود (قتل در قطار اکسپرس شرق) و در هتل پرا پلاس استانبول نوشت! قطار اکسپرس شرق بین پاریس و قسطنطنیه (استانبول) از سال ۱۸۸۳ تا ۱۹۷۷ راه اندازی شد.

•    مسجد آبی تنها مسجد شش مناره ی موجود در این شهر است. افسانه ی موجود در پس آن این است که در زمان ساخت آن، این مسجد از یک مناره بیش از مسجد بزرگ مکه (چهار مناره در آن زمان رایج بود) برخوردار بود که این موضوع از نظر مسلمانان جهان یک بی احترامی بزرگ است. به منظور حل این مسئله، یک مناره دیگر نیز باید به این مسجد بزرگ اضافه می شد.این مطلب برگرفته از سایت تور کوش آداسی است .

•    در طول ۹۰۰ سال گذشته مسجد ایاصوفیه که در ابتدا کاربری کلیسا داشت بزرگترین کلیسا در جهان بوده است. این موضوع تا زمان تکمیل شدن کلیسای جامع سویل در سال ۱۵۲۰ همچنان ادامه داشت. علاوه بر این، این کلیسا به عنوان یکی از ۲۰ فینالیست برای هفت گانه ی جهان در نظر گرفته شده بود.

•    در استانبول اخیرا چای به یک نوشیدنی ملی تبدیل شده است. قبل از آن قهوه ی ترکیه معروف بود، اما با گران شدن قهوه و رویش برگ چای در منطقه ی دریای سیاه، قهوه جای خود را به چای داده و به نوشیدنی معروفی تبدیل گردید، قهوه در ترکیه به علت شرایط نامطلوبی برای تولید آن نمی تواند تولید شود.

•    استانبول به عنوان پایتخت فرهنگ اروپایی در سال ۲۰۱۰ شناخته شد. دو سال بعد، این شهر به عنوان پنجمین مقصد گردشگری محبوب جهان معرفی گردید. در حال حاضر، این شهر برای بازی های المپیک تابستانی سال ۲۰۲۰ پیشنهاد شده است.

•    چهار اسب برنز زیبا که تزئین کلیسای سان مارکو در ونیز را برعهده دارد، از استانبول (کنستانتینپلی در آن زمان) و توسط صلیبیان در قرن سیزدهم ربوده شده است.

•    بازار بزرگ قدیمی ترین و بزرگترین بازار تاریخی در جهان است که بیش از ۳۰۰۰ فروشگاه را در ۶۱ خیابان تحت پوشش قرار داده است. برای بازدید از این بازار بزرگ چیزی در حدود سه روز وقت نیاز دارد!

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.