رفتن به مطلب

کلیساهای ارمنی که سر از ترکیه درآورده اند


youka

ارسال های توصیه شده

ویرانه های کلیساهای آنی

در ارتفاعات دورافتاده ی شمال شرقی ترکیه در فلاتی که ۴۵ کیلومتر آنطرف تر از شهر مرزی «قارص» است ویرانه هایی از حدود ۴۰ کلیسا و مقبره دیده می شود. ویرانه هایی که هر تاریخ دوستی را کنجکاو می کنند تا بدانند این آثار برای چه زمانی هستند و چگونه به این حال و روز افتاده اند. معماری بعضی از کلیساها به حدی خاص و جالب است که گردشگران را برای دیدنشان مشتاق تر می کند.

دشتی که ویرانه ی کلیساها در جای جای آن به چشم می خورد قبلا شهر باشکوهی به اسم «آنی» بود. این شهر برای سلسله کامساراکان ارمنستان بود، سلسله ای که در قرن پنجم پایگاه خودش را در این شهر تاسیس کرده بود. روزها می گذشت و شهر بزرگ تر، قدرتمندتر و ثروتمندتر می شد به طوری که به قطب مهم تجاری تبدیل شد و تا قرن ۱۱ بیش از ۱۰۰ هزار تا جمعیت داشت. زمانی که شهر در اوج شکوهش بود به آن شهر «چهل دروازه» و گاهی هم شهر «هزار و یک کلیسا» می گفتند اما دوران طلایی ثروت، آرامش و خوشبختی شهر آنی دوام همیشگی نداشت و با مرگ حاکم ارمنستان پادشاه «گاکیک اول» همه آن روزهای خوش تمام شد!

بعد از مرگ پادشاه درگیری های زیادی در شهر اتفاق افتاد؛ اول از همه روم شرقی که شهر را دچار هرج و مرج دید نیروهای خودش را به اینجا آورد تا شهر را تصرف کند. مدتی بعد ترک ها و گرجستانی ها قتل عام بی رحمانه یی را در شهر انجام دادند و کمی بعد هم مغول ها می آیند و شهر را در سال ۱۲۳۶ کاملا خراب می کنند. با اینکه بعد از این اتفاق ها آنی ۶ قرن دیگر هم به زندگی اش ادامه داد اما دیگر خبری از شکوه گذشته اش نبود و تبدیل به شهری کوچک و بی سروصدا شده بود. بعدها چیزی از شهر باقی نمانده بود جز تلی از سنگ های روی هم تلمبار شده که ناشی از خرابی های ساختمان ها بود. امروز برجسته ترین آثار تاریخی این شهر کلیساهایی هستند که نصفه و نیمه در نقاط مختلف این شهر خودنمایی می کنند و هنوز هم جذابیت بی مثالی دارند.منبع : تور پاییز استانبول

در میان این آثار کلیسایی خاص چشمتان را می گیرد، کلیسایی به اسم ردیمر (Redeemer) که در سال ۱۰۳۵ ساخته شد و طراحی منحصربفردش آن را از همه کلیساها متمایز کرده است. این کلیسا از بیرون ۱۹ وجه مختلف و در داخل ۸ محراب داشت، ظاهر بیرونی اش شبیه استوانه ای خوش طرح بود و  یک گنبد هم در بالای آن قرار گرفته است. کلیسا تا سال ۱۹۵۵ سالم و سرحال در جای خود استوار بود اما یک روز اتفاق بدی افتاد که کلیسا را به این شکلی که در تصویر زیر می بینید در آورد! آن حادثه ی بد طوفان شدیدی بود که نیمه شرقی کلیسا را کاملا خراب کرد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...