رفتن به مطلب
×
×
  • اضافه کردن...

روند تصفیه شرکت سهامی و اعلام آن به مرجع ثبت شرکت ها


nikregister

ارسال های توصیه شده

  • روند تصفیه شرکت و اعلام آن به مرجع ثبت شرکت

1- شرکت به محض انحلال در حال تصفیه محسوب می شود و باید در ادامه نام شرکت در همه جا عبارت " در حال تصفیه " ذکر شود. ( ماده 206 ل. ا. ق. ت )

2- نام مدیر یا مدیران تصفیه در کلیه اوراق و آگهی های مربوط به شرکت قید گردد. ( ماده 206 ل. ا. ق. ت )

3- تا خاتمه تصفیه، شخصیت حقوقی جهت انجام امور مربوط به تصفیه باقی می ماند و مدیران تصفیه به نام شرکت معاملات را منعقد می نمایند. ( ماده 208 ل. ا. ق. ت )

4- انحلال شرکت مادام که به ثبت نرسیده و اعلان نشده باشد نسبت به اشخاص ثالث بلااثر است، به عبارت دیگر اشخاص ثالث می توانند در صورتی که از این امر متضرر گردند، آن را نادیده بپیرند و در نتیجه شرکت نیز نمی تواند به انحلالی که هنوز ثبت نشده است، در برابر اشخاص ثالث استناد کند. ( ماده 210 ل. ا. ق. ت )

5- از تاریخ تعیین مدیر یا مدیران تصفیه اختیارات مدیران شرکت خاتمه یافته و تصفیه شرکت شروع می شود، و از این پس مدیران تصفیه نماینده شرکت در حال تصفیه بوده، نه مدیران سابق شرکت. ( ماده 211 ل. ا. ق. ت )

6- تصمیم راجع به انحلال و اسامی مدیران تصفیه و نشانی آن ها باید ظرف پنج روز از طرف مدیران تصفیه به مرجع ثبت شرکت ها اعلام شود تا پس از ثبت در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد، آگهی شود. ( ماده 209 ل. ا. ق. ت )

7- در مدت تصفیه روزنامه کثیرالانتشاری که توسط آخرین مجمع عمومی عادی قبل از انحلال تعیین شده است، روزنامه کثیرالانتشار شرکت محسوب می گردد و آگهی ها در آن چاپ می گردد. ( ماده 209 ل. ا. ق. ت )

8- در مدت تصفیه، سهام شرکت توسط سهام داران قابل نقل و انتقال است، چرا که هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد. بنابراین امکان انتقال سهام به قوت خود باقی می ماند.

  • روند تقسیم دارایی شرکت بین سهامداران قبل از اتمام تصفیه

ممکن است که تمام یا قسمتی از دارایی نقدی شرکت بین صاحبان سهام به نسبت سهام تقسیم شود، به شرط آنکه : ( ماده 223 ل. ا. ق. ت )

1- آن قسمت دارایی در مدت تصفیه مورد احتیاج نباشد. ( ماده 223 ل. ا. ق. ت )

2- حقوق بستانکاران ملحوظ و معادل دیونی که هنوز موعد تادیه آن نرسیده است موضوع شده باشد. ( ماده 223 ل. ا. ق. ت ) بنابراین توجه داشته باشید که طلبکاران شرکت نسبت به سهام داران، دارای حق تقدم هستند. یعنی اموال شرکت ابتدا باید به مصرف تادیه دیون اختصاص می یابد و اگر چیزی باقی بماند به سهام داران پرداخت خواهد شد. 

3- شروع به تصفیه و دعوت از سهامداران قبلاَ سه مرتبه و هر مرتبه به فاصله یک ماه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن درج می گردد، آگهی شده و لااقل شش ماه از تاریخ انتشار اولین آگهی گذشته باشد، وگرنه مدیران تصفیه مسئول خسارت بستانکارانی هستند که طلب خود را دریافت نکرده اند. ( ماده 225 و 226 ل. ا. ق. ت )

4- توجه داشته باشید که در این مرحله دارایی غیرنقدی شرکت تقسیم نمی گردد.

  • روند تقسیم دارایی شرکت بین سهامداران بعد از اتمام تصفیه

1- دارایی شرکت بدواَ به مصرف بازپرداخت مبلغ اسمی سهام به سهامداران خواهد رسید. ( ماده 224 ل.ا. ق. ت )

2- اگر دارایی شرکت از مبلغ اسمی سهام سهامداران بیشتر باشد، مازاد به ترتیب مقرر در اساسنامه شرکت و در صورتی که اساسنامه ساکت باشد، به نسبت سهام بین سهامداران تقسیم خواهد شد. ( ماده 224 ل.. ا. ق. ت )

3- دارایی شرکت به شرطی بین سهامداران تقسیم می گردد که : شروع به تصفیه و دعوت بستانکاران قبلاَ سه مرتبه و هر مرتبه به فاصله یک ماه در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشاری که اطلاعیه ها و آگهی های مربوط به شرکت در آن درج می گردد، آگهی شده و لااقل شش ماه از تاریخ انتشار اولین آگهی گذشته باشد، وگرنه مدیران تصفیه مسئول خسارت بستانکارانی هستند که طلب خود را دریافت نکرده اند. ( ماده 225 و 226 ل.ا. ق.ت )

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان تخصصی ، با همکاران ما در ثبت شرکت نیک تماس حاصل نمایید.

 

ثبت برند نیک

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.