رفتن به مطلب
×
×
  • اضافه کردن...

پارافین و دانستنی های شمع سازی


نوعروس

ارسال های توصیه شده

ویژگی های پارافین و مواد لازم در شمع سازی :

۱- پارافین

پارافین چیست؟

پارافین نامی عمومی برای آلکان‌های با فرمول شیمیایی CnH۲n+۲ است. این ماده، ماده ای نفتی است که به شکل های مایع، جامد یا ژله ای یافت می شود. یکی از کاربردهای این ماده، استفاده از آن در صنعت شمع سازی است. از سه نوع آن برای تولید شمع استفاده می شود:

 


  •  
  • پارافین قالبی (اسید دار)
     
  • پارافین کریستالی (بدون اسید)
     
  • پارافین شیشه ای یا پزشکی

۲ـ اسید استئاریک:  ماده ای است که که برای افزایش زمان سوخت و همیچنین استحکام بیشتر پارافین به آن اضافه می گردد. به طور متوسط برای هر یک کیلوگرم پارافین ۱۰۰ گرم اسید استئاریک لازم است.

۳ـ رنگ: رنگ هایی که در تولید شمع از آن استفاده می شود، شامل رنگ شمع، رنگ روغنی، رنگ صنعتی و یا رنگ پارچه است.

۴ـ موم عسل:  یکی دیگر از موادی که در تولید شمع می توان از آن استفاده کردموم عسل است. این ماده باعث نرم تر شدن پارافین و همچنین مانع از دود کردن شمع می شود.

۵ـ فتیله:  فتیله ها انواع مختلفی دارند و هرچه یک شمع بزرگتر باشد، می بایست از فتیله قطورتری نیز استفاده کرد. چراکه اگر برای یک شمع بزرگ از فتیله نازک استفاده شود، به مرور که شمع می سوزد، اشک می دهد و این مسئله باعث ایجاد حفره ای می شود و فتیله به واسطه پارافین مذاب خاموش می شود.

۶ـ قالب شمع: شمع ها قالب های متعددی دارند. حتی می توان از قالب های دیگر برای ساخت شمع استفاده کرد. اما لازم است بدانید برای ساخت شمع تنها می توان از قالب هایی استفاده کرد که سوراخی جهت تعبیه فتیله در آن وجود داشته باشد. همچنین توصیه می شود از قالب هایی که دهانه باریک دارند استفاده نشود؛ چراکه شمع پس از سرد شدن از آن بیرون نمی آید.

مواد دیگری نیز در ساخت یک شمع به کار می روند. به عنوان مثال با استفاده از کریستال های درخشان شمع شفافیت بیشتری پیدا خواهد کرد، نقظه ذوب پارافین بالا می رود و عمر شمع نیز افزایش می یابد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.