avesta

درمان افسردگی

پست های پیشنهاد شده

آب و هوای روحی شما در چه حال است؟
یک روز خوب از زندگی تان را تصور کنید، روزی که اتفاق خوشایندی برای تان رخ داده و سر از پا نمی شناسید.

به خاطر بیاورید که در آن لحظات چطور بخشنده تر، پر جنب و جوش تر و فعال تر از روزهای گذشته بودید.

دنیا و زندگی برای تان شیرین و زیستن ارزشمند بود.

 

در صورت داشتن سوال یا نیاز به مشاوره در هر یک از زمینه های روانشناسی می توانید از مشاوره روانشناسی برترین روانشناسان ایران در موسسه اوستا بهره مند شوید.
راه های ارتباطی:
تماس با شماره تلفن ثابت : 70700006-021
 

شاید کارهای ساده مثل آشپزی یا کار اداری تکراری هم در آن روز برای تان خوشایند تر جلوه می نمود.

همه ی ما چنین لحظاتی را تجربه نموده ایم. اما چه می شود که حال بد به سراغ مان می آید؟

چرا گاهی حتی خوشمزه ترین غذاها و حتی دوست داشتنی ترین افراد زندگی مان، برای مان رنگ می بازد؟

آیا می توان گفت حال و روز روحی مان نیز مانند آب و هوا گاهی ابری و گاه آفتابی است؟

واقعیت آن است که هیجان به زندگی ما رنگ و بو می دهد، وقتی افسرده هستیم یا حال خوبی نداریم از شدت هیجان های مثبت مان کم می شود.

بنابراین در این حالت، نسبت به ظاهر خود، وظایف روزانه و حتی عشق و محبوب همیشگی مان بی تفاوت تر می شویم.

حال و هوای روحی ما نه تنها بر روابط، بلکه بر جسم مان نیز تاثیرگذار است.

اختلال در خواب، پرخوابی یا کم خوابی، بی اشتهایی یا پر اشتهایی، افزایش یا کاهش وزن و حتی اختلال در سیکل قاعدگی از تاثیرات افسردگی و حال بد  بر جسم مان محسوب می شود. 

 

ساختن خانواده شاد

 

همچنین تحقیقات نشان داده است که در حالت افسردگی، بدن نسبت به سرماخوردگی و بیمارهای عفونی نیز آسیب پذیرتر می شود.

افسردگی چیست؟ آیا انواع افسردگی را می شناسید؟
افسردگی یکی از رایج ترین اختلالات روانی است که از آن به عنوان سرماخوردگی روانی نیز یاد می شود.

همه ی ما تا حدودی با این سرماخوردگی دست و پنجه نرم کرده و با آن آشنایی داریم.

معمولا اکثر ما در مواجه و مبارزه با افسردگی با کمک خانواده، دوستان و با تلاش خود سربلند بیرون آمده ایم.

در مواردی هم روش های خود یاری (درد و دل کردن با دوست، خرید کردن یا مسافرت) کارساز نبوده و نیازمند دریافت کمک تخصصی  از سوی روانشناس خواهیم بود. 

افسردگی ممکن است در پاسخ به یک فقدان، شکست و اتفاق ناخوشایند رخ دهد،

به عنوان مثال از دست دادن یکی از افراد نزدیک، از دست دادن شغل، شکست تحصیلی یا شکت عشقی و تجربه خیانت می تواند عامل زمینه ساز برای افسردگی باشد.

 

چطوری افسردگی مان را درمان کنیم

 

مواردی نیز وجود دارد که افسردگی تحت تاثیر تغییرات هورمونی رخ می دهد، به عنوان مثال، افسردگی پس از زایمان که فرد بعد از یک تجربه خوشایند ( مادر شدن)، افسرده می شود.

جالب است بدانید که افسردگی تحت تاثیر فصل های سال نیز قرار دارد!

به این نوع افسردگی، افسردگی فصلی می گویند که فرد در ماه های پاییز و زمستان خلق پایین و در ماه های زمستان و بهار از خلق عادی و نرمال برخوردار است. 

افسردگی ممکن است موقتی یا دائم باشد.
در افسردگی موقت نشانه ها به مدت کوتاه و نهایتا دو هفته تجربه می شود.

در افسردگی دائم که به آن "افسرده خویی" نیز می گویند نشانه های افسردگی معمولا خفیف تر اما دائمی (حداقل دو سال) هستند. 

از نشانه های افسردگی چه می دانید؟
نشانه ها و علایم افسردگی را می توان به چند دسته تقسیم نمود:

الف: نشانه های هیجانی:
غم، نا امیدی، دلتنگی و احساس تهی بودن، لذت نبردن از چیزهایی که در گذشته برای فرد خوشایند بوده و حتی کاهش تمایلات جنسی را می توان از تغییرات و نشانه های هیجانی افسردگی مطرح نمود.

ب: نشانه های شناختی یا فکری:
احساس گناه، بی ارزشی، ناتوانی و ناامیدی نسبت به آینده از نشانه های شناختی افسردگی است.

به عنوان مثال یک فرد افسرده به آینده بدبین است، نسبت به خود و توانایی خود اعتماد نداشته و امیدی به تغییر در خود نمی بیند.

همچنین افکار مربوط به خودکشی نیز یکی از نشانه های شناختی جدی در افسردگی های شدید می باشد.

 

شاد بودن و شاد زیستن

 

ج: نشانه های رفتاری:
کندی روانی حرکتی ( آرام و آهسته حرف زدن، کند شدن حرکات بدنی)، عدم توجه به بهداشت و ظاهر خود، و نیز عدم میل و رغبت برای شروع کارها و وظایف روزانه یا اعمال هدفمند از ویژگی های رفتاری افسردگی است.

د: نشانه های جسمانی:
بی خوابی، کم خوابی یا خواب زیاد، از دست دادن اشتها و وزن یا برعکس افزایش اشتها و وزن، اختلال در قائدگی و خستگی دائمی از نشانه های جسمانی افسردگی است.

ویتامین های روحی برای تقویت سیستم روانی! کاهش احساس منفی و افسردگی

ویتامین L ( لبخند بزنید)
 لبخند زدن حتی اگر تصنعی باشد در نهایت در وجودتان احساس خوبی ایجاد می کند.

 این موضوع طی تحقیقات مختلف تایید شده است که تظاهر به یک حس و حال باعث ایجاد آن حس در وجودمان می شود.

ویتامینT1 و T2(توجه و تشویق)
 توجه به دیگران و همچنین توجه به داشته های مان در بهبود روحیه نقش مهمی دارد.

بنابراین با تمرین می توانید شکرگزاری را به یک عادت ضد افسردگی در شخصیت خود تبدیل کنید.

 

درمان احساسات منفی و افسردگی

 

ویتامین M (محبت)
برای شاد بودن باید دیگران را شاد کرد. اگر فکر کنیم که محبت کردن تنها باعث سود و منفعت به اطرافیان می شود، اشتباه است.

افرادی که با دیگران با مهر و محبت برخورد می کنند و صرفا به دنبال منافع شخصی خود نیستند، خود به خود انسان های سرزنده تر و خوشبخت تری هستند. بنابراین اگر احساس افسردگی دارید، بهتر است همین حالا دست به کار شوید و به یکی از اطرافیان تان کمک کنید. 

 ویتامین T3 ( تفریح)
تا به حال در اوج کار و شلوغی از خود پرسیده اید که "از کی باید زندگی را شروع کرد؟"

برای داشتن تفریح، نیاز به کمال گرایی و سخت گیری زیاد نیست. قدم زدن با همسرتان، بازی کردن با فرزندتان و حتی تماشای برنامه کودک یا خوردن بستی همه ی این ها می تواند باعث شارژ روحی و افزایش انرژی تان شود.

تفریح رفتن را به یک کار سخت و پردردسر تبدیل نکنید. لیستی از کارهای دوست داشتنی تان را تهیه کنید و در طول روز حدااقل یکی از آن ها را به خود هدیه دهید. 

راه کارهای مقابله با احساسات منفی و افسردگی
در شرایطی که بدن ما با واکسینه شدن در برابر میلیون ها ویروس، باکتری و میکروب از خود محافظت می کند،

از نظر روحی چگونه می توانیم خود را در برابر مشکلات روانی و ضعف اعصاب، مقاوم و واکسینه کنیم؟

 

در زمان حال زندگی کنید. 
زندگی در آینده باعث استرس و اضطراب و زندگی در آینده منجر به افسوس و افسردگی می شود.

بنابراین از داشته های خود لذت ببرید و خوشحالی را به بعد از انجام پروژه یا فعالیت خاصی موکول نکنید.

به خاطر داشته باشید که زندگی صرفا رفتن از نقطه الف به نقطه ب و موفقیت نیست و باید از مسیر لذت ببریم.

با افراد شاد و پر انرژی ارتباط برقرار کنید.
براساس تحقیقات صورت گرفته، غم و شادی هر دو قابل سرایت بوده و افرادی که در رابطه نزدیک با یک فرد افسرده قرار دارند از این شرایط بی بهره نخواهند ماند. 

 

از انزوا و تنهایی دوری کنید

 

از انزوا و تنهایی دوری کنید. 

داشتن روابط اجتماعی بالا و حضور فعال در محیط های سالم اجتماعی، در بالا رفتن روحیه تان نقش بسزایی دارد.

بهتر است لیستی از گروه های اجتماعی مورد علاقه تان تهیه کنید و در آن ها عضو شوید. 

شوخی کنید.

 افراد شوخ طبع که در مقابل مسائل پیش پا افتاده، با شوخی و سهل گیری رد می شوند و از درگیری و ماندن در حالت غم و سکون خودداری می کنند، روحیه ی بالاتری دارند.

ورزش کنید. 

ورزش نه تنها باعث بالا رفتن سلامت جسمانی تان می شود بلکه نقش بسزایی در بهبود روحیه تان دارد.

برای این منظور ورزش های جمعی در اولویت اول قرار دارد.

توجه به تغذیه سالم، خواب کافی، مراقبه و در نهایت کمک گرفت از متخصصان حوزه بهداشت روان نیز از جمله راهکارهای پایانی می باشد.

در صورتی که توجه به توصیه های گفته شده برای مدت حداقل یک ماه، منجر به بهبود حس و حال تان نشد، بهتر است از یک روانشناس آموزش دیده برای درمان گام به گام افسردگی تان درخواست کمک کنید. 


 

به اشتراک گذاری این ارسال


لینک به ارسال
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.