رفتن به مطلب

تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود


kiasabt11

ارسال های توصیه شده

اگر قرار باشد برای فعالیت اقتصادی خود یک شرکت ثبت کنیم، ابتدا باید پاسخی به این سؤال دهیم که چه نوع شرکتی برای ما مناسب‌ تر است؟ چند فاکتور برای انتخاب نوع شرکت مؤثر هستند، برای مثال تعداد اعضا، اهداف اعضا، میزان مسئولیت هر یک از اعضا، موضوع فعالیت شرکت و … از جمله این فاکتور‌ها می‌ باشد. بر اساس آمار اداره ثبت شرکت‌ ها می‌ توان گفت تعداد زیادی از شرکت‌ های فعال در تجارت از نوع شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود هستند. به همین منظور در این مطلب می‌ خواهیم تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود را بررسی کنیم. در انتها شما می‌ توانید برای ثبت شرکت خود بهتر تصمیم بگیرید.

در مطلب پیش رو ابتدا تعریفی از شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود ارائه می‌ دهیم، سپس برخی موارد مشترک و تفاوت‌ ها را نام می‌ بریم.

 

تعریف شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی است که سرمایه اولیه آن در زمان تاسیس و ثبت شرکت تنها توسط اعضای موسس تامین می‌ گردد. بر اساس مواد قانون تجارت برای ثبت شرکت سهامی خاص باید حداقل ۱ میلیون ریال به عنوان سرمایه اولیه در نظر گرفته شود، همچنین تعداد اعضا حداقل ۳ نفر باشد.

نکته دیگری که در تعریف شرکت سهامی خاص باید در نظر بگیریم نوع فعالیت آن است. شرکت‌ های سهامی خاص هیچ محدودیتی برای موضوع فعالیت خود ندارند، حتی اگر فعالیت این شرکت برای مقاصد اقتصادی و تجاری نباشد؛ از نظر قانونی یک نوع شرکت بازرگانی و تجاری به حساب می آید.

  

 

تعریف شرکت با مسئولیت محدود
شرکت با مسئولیت محدود، شرکتی است که توسط دو یا چند نفر شریک تجاری ایجاد شده و هر کدام از این شرکا تنها به نسبت سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات هستند. چند مورد مهم و کلی در ثبت شرکت با مسئولیت محدود وجود دارد که عبارتند از:

 ۱. سرمایه کلی شرکت با مسئولیت محدود به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی‌ شود و شرکا با توجه به این موضوع به اندازه سرمایه خود متعهد هستند.

۲. هر یک از اعضا در سرمایه سهیم هستند اما نمی‌ توانند این سهم را به طور آزادانه نقل و انتقال دهند.

۳. هر یک از اعضا میزان شراکت خود را در سرمایه مشخص کرده و آن را پرداخت می‌ کنند، پس از آن در مقابل دین‌ ها و قرض‌ های شرکت تنها به نسبت میزان سهم، متعهد می‌باشند.

۴. تعداد اعضا یا شرکا برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود حداقل دو نفر است و برای حداکثر آن محدودیتی وجود ندارد.

مورد بعدی که برای تعریف شرکت با مسئولیت محدود لازم است بررسی شود، موضوع فعالیت آن می‌ باشد. موضوع فعالیت این نوع شرکت ها هیچ محدودیتی ندارد و می‌ تواند شامل علوم و فناوری، مقاصد تجاری، امور مهندسی،‌ امور صنعتی و … باشد.

با این حساب می‌ توان گفت شباهت‌ های شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود شامل: میزان حداقل سرمایه و اختیارات برای افزایش سرمایه است.

 

تفاوت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود

تفاوت این دو نوع شرکت به موارد مختلفی مانند تعداد اعضا، اختیارات اعضا، مدت مدیریت و … مربوط می‌ گردد که در ادامه به تفصیل آن‌ها را توضیح می‌ دهیم.

 ۱. حداقل تعداد اعضا برای شرکت سهامی خاص ۳ نفر است، در حالیکه حداقل اعضا برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود ۲ نفر می‌ باشد.

۲. در هنگام تاسیس شرکت با مسئولیت محدود،‌ سرمایه اولیه در اساسنامه قید می‌ شود و لازم نیست برای این مبلغ حسابی افتتاح شود یا واریزی صورت بگیرد، اما در شرکت با سهامی خاص باید همه اعضا یا به عبارتی سهامداران حداقل ۳۵ درصد از سرمایه اولیه را به حسابی که به نام شرکت افتتاح شده است، واریز کنند و سندی مبنی بر این واریز به پرونده شرکت ضمیمه نمایند.

۳. در شرکت سهامی خاص بایستی بازرس اصلی و علی‌البدل انتخاب و معرفی شوند، در حالی که این مورد در شرکت با مسئولیت محدود اختیاری است.

۴. در شرکت با مسئولیت محدود، مدت مدیریت مدیران محدودیت ندارد و لازم نیست زمان آن مشخص شود، اما اگر اعضا و شرکا تصمیم بگیرند برای مدیریت هر مدیر زمانی تعیین کنند؛ می‌ توانند آن را در اساسنامه یا صورت جلسه قید نمایند. در شرکت سهامی خاص مدت مدیریت هر یک از اعضا حداکثر می‌ تواند ۲ سال باشد.

۵. در شرکت با مسئولیت محدود اعضای هیات مدیره برای درج آگهی‌ های شرکت ملزم به انتخاب روزنامه کثیرالانتشار نیستند، اما انتخاب روزنامه کثیر الانتشار برای درج آگهی در رابطه با شرکت سهامی خاص اجباری است.

۶. در شرکت سهامی خاص بایستی مدیران شرکت از بین سهامداران انتخاب شوند در حالی که در شرکت با مسئولیت محدود می‌ توان مدیران را از بین اعضا یا خارج از آن هم انتخاب کرد.

۷. برای تشکیل مجامع عمومی در شرکت سهامی خاص شرایط آسانی وجود دارد که این امکان را میسر می‌ کنند، اما در شرکت با مسئولیت محدود تشکیل مجمع عمومی شرایط مشکل‌ تری داشته و موراد بسیاری باید رعایت شوند.

۸. واگذاری سهام در شرکت‌ با مسئولیت محدود به صورت آزادانه صورت نمی‌ گیرد، برای این کار باید توافق سه چهارم شرکا جلب شده و انتقال در دفترخانه رسمی صورت بگیرد اما در شرکتهای سهامی خاص نقل و انتقال سهام به شکل عادی‌ تر و ساده تری انجام می‌شود.

۹. در صورت برگزاری جلسات در شرکت با مسئولیت محدود حق رای برای هر یکی از شرکا به میزان سهم او در سرمایه است، اما در شرکت سهامی خاص به تعداد سهام بستگی دارد.

۱۰. اگر سود یا آورده‌ ای حاصل شود، برای تقویم این آورده‌ ها در شرکت سهامی خاص به یک کارشناس رسمی دادگستری نیاز است، در حالیکه در شرکت با مسئولیت محدود تقویم آورده‌ ها و صحت برآورد بر عهده شرکا خواهد بود.

 

جمع‌بندی

همان‌ طور که متوجه شدید شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود چند مورد مشترک و چندین تفاوت مهم با یکدیگر دارند. ممکن است بررسی این تفاوت‌ ها برای شما کمی پیچیده و مشکل باشد و دقیقاً نتوانید برای ثبت شرکت تصمیم بگیرید. به شما پیشنهاد می‌ کنیم برای اطلاعات دقیق‌ تر و تخصصی‌ تر از مشاوران مورد اعتماد کمک بگیرید.

 

 

ثبت شرکت کیا | کیاثبت

kiasabt.com

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...