Jump to content

کولر و هیتر بالابر


balabar

Recommended Posts

کولر بالابر

در بعضی سیستم ها، حرارت تولید شده زیاد است به طوری که انتقال این حرارت به محیط از طریق دیواره های مخزن ممکن نیست. در چنین سیستم هایی باید از مبدل های حرارتی استفاده کرد تا دمای سیال ورودی پمپ از حداکثر 60 درجه سانتیگراد فراتر نرود. دو نوع مبدل حرارتی در سیستم های هیدرولیک استفاده می شود: هوا - خنک و آب – خنک. مبدل حرارتی هوا – خنک شبیه رادیاتور اتومبیل است و برای خنک کردن بهتر آن ممکن است از یک پروانه نیز کمک گرفته شود.

در یک مبدل هوا – خنک، چندین لوله موازی هم قرار می گیرند که سیال از میان آنها عبور کرده و خنک می شود. استفاده از چند لوله باریک به جای یک لوله قطور سبب می شود سطح بیشتری در معرض هوا قرار گرفته و سیال سریع تر خنک شود. در یک مبدل حرارتی، سطح تماس بین سیال گرم (در این جا سیال هیدرولیک) و سیال سرد (در این جا هوا)، مهمترین عامل است. بنابراین در مبدل - هوا خنک، پره هایی به لوله های عبوری اضافه می شوند تا سطح تماس بین این دو محیط با هم افزایش یابد. حرارت سیال به لوله ها و سپس به پره منتقل می شود و سپس این گرما به هوای محیط بر میگردد (کنوکسیون). انتقال در داخل محیط مبدل و کنوکسیون در خارج از محیط مبدل انجام می شود.

 

مبدل آب – خنک

این نوع مبدل در بسیاری از موارد صنعتی و سامانه های قدیمی آسانسور به کار می رود.آب خنک از داخل لوله های باریک عبور می کند. آب خنک از یک دهانه خارج می شود. سیال هیدرولیک گرم نیز در داخل پوسته و پیرامون لوله های باریک جریان دارد. عبور آب سرد از لوله ها، سیال گرم را خنک خواهد کرد. در این مبدل نیز از چندین لوله موازی استفاده شدهتا سطح انتقال حرارت بیشتر شود. لوله های باریک بهتر از جنس برنز ساخته می شوند، زیرا هدایت گرمایی بالایی دارند. در این مبدل ها باید توجه کرد جهت حرکت سیال و آب، در خلاف هم باشد تا مقدار انتقال گرما بیشتر باشد. در طرح نشان داده شده سیال هیدرولیک یکبار از مبدل عبور کرده و از آن خارج می شود. مبدل هایی هم وجود دارند که در آن ها سیال هیدرولیک قبل از خروج، دو بار یا چهار بار از کنار لوله های خنک کننده عبور می کنند.

قدرت خنک کنندگی مبدل های آب - خنک بهتر از مبدل های هوا – خنک است.بنابراین اگر در محل موتور خانه آسانسور هیدرولیک، آب وجود داشته باشد بهتر است از این نوع مبدل استفاده کرد. آب معمولا دمای پایین و ثابتی دارد، در حالی که هوا معمولا گرمتر است و دمای آن در محیط متغیر است. در تجهیزات هیدرولیک آسانسور، با توجه به این کهیک منبع دائمی از آب همیشه در دسترس نیست، معمولا از مبدل هوا – خنک استفاده می شود. مبدل های حرارتی که توضیح داده شد، کولر نیز نامیده می شوند، زیرا سیال هیدرولیک را خنک می کنند.

 

هیتر

گاهی اوقات لازم است سیال هیدرولیک گرم شود. اگر سیستم هیدرولیک برای مدتی طولانی در یک محیط سرد غیر فعال باشد، سیال هیدرولیک سرد و غلیظ می شود. در شروع به کار چنین سیستمی، سیال غلیظ و چسبناک است و حرکت شیر ها و عملگرها کند و غیر عادی است. برای جلوگیری از بروز چنین عیبی بهتر است سیال هیدرولیک قبل از شروع به کار بالابر، گرم شود. بنابراین کافی است در یک مبدل آب – خنک از آب گرم استفاده کرد و آنرا تبدیل به مبدل آب – گرم تبدیل کرد.

 

 

 

لینک منبع:بالابر آسیابرج

http://asiabalabar.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...