رفتن به مطلب
×
×
  • اضافه کردن...

روایت داستانی از قیام پانزده خرداد برای نوجوانان


booklove

ارسال های توصیه شده

«یحیی و یاکریم» روایت داستانی از قیام 15 خرداد سال 42  به تالیف محمدرضا شرفی خبوشان است که از مجموعه«روزهای انقلاب» به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی توسط انتشارات مهرک  معرفی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری سوره مهر، شرفی خبوشان درباره این اثر اظهار داشت: این رمان با دو زاویه دید «دانای کل» و «اول شخص» روایت شده که اول شخص آن نوجوانی است که در زمان حال به سر می‌برد و تاثیرات واقعه 15 خرداد را مشاهده می‌کند و با نگاهی جستجوگر در پی کشف ماهیت این واقعه برمی‌آید.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم «یحیی و یاکریم» به خوبی توانسته ماهیت رخداد 15 خرداد سال 42 را برای نوجوانان روشن کند و مخاطب با خواندن آن هم قادر خواهد بود برداشت درستی از این واقعه به دست آورد و با رویدادهای تاریخی نیز آشنا شود.

این نویسنده همچنین درباره زبان داستان خاطرنشان کرد: در این اثر سعی شده از لفاظی‌های زیاد برای نوجوانان جلوگیری کنم، همچنین زبان ساده و روان داستان در کنار درگیری‌های رخداد که در هر فصل واقع شده توانسته به جذابیت اثر کمک کند.

شرفی در ادامه به پایبند بودن به اصول تاریخی در رمان اشاره کرده، افزود: همانطور که مستحضرید نگارش داستان و رمان تاریخی کار بسیار مشکل است زیرا نویسنده هم باید به وقایع تاریخی پایبند باشد و هم از تکنیک‌های داستان‌نویسی غافل نشود. لذا من در این رمان سعی داشته‌ام، واقعیت‌های غیرقابل انکار را با تکنیک‌های داستان‌نویسی برای نوجوانان به نگارش درآورم.

مجموعه «روزهای انقلاب» از جمله طرح‌های حوزه هنری کودک و نوجوان است که با مشارکت نویسندگان فعال و نام‌آشنا در این حوزه، به‌منظور آشنایی گروه سنی نوجوانان با مهمترین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است.

«کودتای 28 مرداد سال 1332»، «16 آذر سال 1332»، «تصویب و لغو قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی»، «اعلام انقلاب سفید»، «فاجعه هجوم به مدرسه فیضیه»، «دستگیری امام خمینی(ره) و قیام 15 خرداد سال 1342»، «سخنرانی امام خمینی(ره) علیه کاپیتولاسیون»، «تبعید امام (ره) به ترکیه و نجف»، «عکس‌العمل مردم پس از انتشار مقاله توهین‌آمیز درباره امام خمینی(ره) در  17 دی سال 1356»، «قیام خونین قم در 19 دی 1356»، «قیام مردم تبریز در چهلم فاجعه قم»، «قیام مردم یزد در 10 فروردین سال 1357»، «اعلام حکومت نظامی توسط دولت آموزگار در 25 مرداد سال 1357»، «فاجعه سینما رکس آبادان»، «فاجعه خونین جمعه سیاه»، «هجرت امام (ره) از نجف به پاریس»، «فاجعه مسجد کرمان در 24 مهر 1357»، «آزادی زندانیان سیاسی در 8 آبان سال 1357»، «حادثه 13 آبان 1357»،‌ «محرم سال 1357»، «بازگشت امام خمینی(ره) به ایران»، «بیعت نیروی هوایی با امام خمینی(ره)»، «روز پیروزی انقلاب اسلامی»، «فرار شاه» در این مجموعه به آن‌ها پرداخته شده است.

ویرایش شده توسط booklove
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.