Jump to content

انتخاب هیئت مدیره شرکت تعاونی


kara sabt

Recommended Posts

اداره امور شرکت تعاونی بر عهده هیئت مدیره است. اعضای هیئت مدیره دو دسته اند : اعضای اصلی و اعضای علی البدل که تعداد آن ها در اساسنامه تعیین می شود. به موجب قانون ، هیئت مدیره مرکب از حداقل 3 نفر و حداکثر 7 نفر عضو اصلی و تا یک سوم اعضای اصلی ، عضو علی البدل خواهد بود. در صورت فوت ، استعفا ، ممنوعیت قانونی یا غیبت غیر موجه مکرر ( به نحوی که در اساسنامه تعیین می شود ) هر یک از اعضای اصلی ، یکی از اعضای علی البدل ( به ترتیب آرای بیشتر ) برای بقیه مدت مقرر به جانشینی وی اجرای وظیفه می کند.

 


  •  
  • انتخاب هیئت مدیره

[align=justify]اولین هیئت مدیره را در بدو تشکیل شرکت تعاونی " اولین مجمع عمومی عادی " انتخاب می کند. انتخاب هیئت مدیره های بعدی بر عهده مجمع عمومی عادی است. اعضای هیئت مدیره برای مدت سه سال با رای مخفی و کتبی ( با ورقه ) و با اکثریت نسبی انتخاب می شوند. 

اخذ رای برای انتخاب اصلی و علی البدل در یک نوبت به عمل می آید. حائزین اکثریت بعد از اعضای اصلی ، به ترتیب اعضای علی البدل شناخته می شوند. اعضای هیئت مدیره ، اعم از اصلی و علی البدل ، از بین اعضای شرکت تعاونی انتخاب می شوند. عضویت انتخاب شوندگان وقتی تحقق پیدا می کند که قبولی خود را کتباَ اعلام دارند. 

دوره خدمت هیئت مدیره از زمان قبولی سمت آن ها شروع می شود ؛ مشروط بر اینکه مدت ماموریت هیئت مدیره قبلی منقضی شده باشد ؛ در غیر این صورت شروع خدمت آن از زمان انقضای مدت ماموریت هیئت مدیره قبلی خواهد بود. در جلسه مجمع عمومی عادی که در آن اعضای هیئت مدیره انتخاب می شوند ، داوطلبان عضویت در هیئت مدیره می توانند با اجازه رئیس جلسه ، در مهلتی که به تساوی برای هر یک از آن ها منظور می شود خود را معرفی کنند. در تعاونی های چند منظوره ، چنانچه داشتن عضو غیر شاغل مجاز باشد ، هیئت مدیره باید از میان اعضای شاغل انتخاب شود.[/align]


  •  
  • انتخاب مجدد اعضای هیئت مدیره

[align=justify]به موجب عبارت اخیر ماده 36 قانون بخش تعاونی ، " انتخاب مجدد هر یک از اعضای اصلی و علی البدل هیئت مدیره ، حداکثر برای دو نوبت متوالی بلامانع است " ؛ بنابراین بعد از دو نوبت متوالی عضویت در هیئت مدیره به شکل اصلی یا علی البدل ، نمی تواند بلافاصله در نوبت بعدی به عنوان عضو هیئت مدیره ، اعم از اصلی یا علی البدل ، انتخاب شود ؛ ولی بعداَ برای دو نوبت متوالی دیگر منعی برای انتخاب وی نیست. 

تبصره یک ماده 36 این قانون می گوید : " افرادی که موفق به کسب دو سوم آرای کل اعضای شرکت تعاونی شوند ، از مقررات ممنوعیت بیش از دو نوبت مندرج در ماده 36 مستثنی خواهند بود " . 

اولاَ آرای دو سوم کل اعضای شرکت ملاک است ، نه دو سوم آرای حاضر در جلسه مجمع عمومی . انتخاب اعضای هیئت مدیره ، همان طور که گفته شد ، در صلاحیت مجمع عمومی عادی است. این مجمع ، در دو نوبت دعوت به تشکیل می شود ؛ رسمیت جلسه آن در نوبت اول با حضور اکثریت اعضا ( یا نمایندگان تام الاختیار آن ها ) و در نوبت دوم با حضور هر تعداد از آن هاست. بنابراین کسب دو سوم آرای کل اعضا در مجمع عمومی که در نوبت اول یا دوم تشکیل می شود ، وقتی ممکن است که اعضای حاضر در آن ها به تعدادی باشد که دو سوم آرای مثبت کل اعضا را نصیب عضوی از اعضای سابق هیئت مدیره کند تا وی از مقررات ممنوعیت بیش از دو نوبت متوالی مستثنی شود. 

ثانیاَ ماده 36 قانون ، " عام " است و اعضای هیئت مدیره را از انتخاب شدن به عضویت مجدد بیش از دو دوره متوالی منع می کند ؛ و بیان تبصره یک ماده مذکور که افرادی از اعضای هیئت مدیره را که موفق به کسب دو سوم آرای کل اعضای شرکت تعاونی مربوط شوند از ممنوعیت مستثنی می کند ، مخصص آن است ؛ زیرا افراد اخیر را از دایره شمول " عام " مذکور در ماده 36 خارج می سازد. چنین مخصصی را که جدا از عام و مستقل از آن بیان شده است " مخصص منفصل " می نامند.[/align]


  •  
  • جلسات هیئت مدیره و اکثریت لازم برای اخذ تصمیم

هیئت مدیره در اولین جلسه از میان خود یک نفر را به عنوان رئیس هیئت مدیره و یک نفر را به عنوان نایب رئیس و یک یا دو نفر را به عنوان منشی انتخاب می کند. 

جلسات هیئت مدیره به دعوت رئیس یا نایب رئیس تشکیل می شود. جلسه هیئت مدیره با حضور اکثریت مطلق ، یعنی حضور بیش از نصف اعضای اصلی رسمیت پیدا می کند. تصمیمات در جلسه رسمی و با رای اکثریت اعضای حاضر در جلسه اتخاذ می شود. خلاصه مذاکرات و نیز تصمیمات هیئت مدیره در دفتری به نام دفتر صورت جلسات هیئت مدیره ثبت می گردد و به امضای اعضای حاضر در جلسه می رسد. 

به موجب نمونه اساسنامه ، جلسات هیئت مدیره هر دو هفته یک بار باید تشکیل شود. در صورت لزوم هیئت مدیره می تواند جلسات فوق العاده تشکیل دهد. جلسه فوق العاده هیئت مدیره با دعوت رئیس یا نایب رئیس آن یا مدیر عامل تشکیل می شود. اکثریت اعضای هیئت مدیره نیز می توانند با درخواست  کتبی از افراد مذکور ، تشکیل جلسه فوق العاده هیئت مدیره را خواستار شوند و در صورت اجابت نشدن درخواستشان ، خود از اعضای هیئت مدیره برای تشکیل جلسه دعوت کنند. 

 

ثبت شرکت کارا ثبت را دنبال کنید. 

https://kararegister.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...