رفتن به مطلب

مزایا و معایب سهام بانام و بی نام در ثبت شرکت


sabtnik

ارسال های توصیه شده

به موجب تبصره 1 ماده 24؛ ” سهم ممکن است بانام و یا بی نام باشد “. در مقررات تعریف و شیوه واگذاری این سهام به تبدیل آن ها از مباحث دامنه دار مربوط به سرمایه شرکت است. 

1- سهام بانام : کامل ترین تعریف از سهام بانام عبارت است از سهمی که نام دارنده آن بر روی برگ سهم نوشته شده باشد. با این حال در عمل بیشتر برگ های سهام بانام نمایانگر نام شخص معینی نبوده، بلکه صرفاَ عبارت بانام بر روی سند درج می گردد. علت این امر قابل درک است. چرا که با فرض وجود نام شخص معینی بر روی برگ سهم ، سند مزبور ممکن است در گذر زمان چندین بار داد و ستد شده و برخلاف ظاهر آن شخصی به جز صاحب نام مذکور در متن سند، دارنده سهم باشد. به همین جهت ، ذکر نام شخص معینی بر روی برگ سهم ، چندان کمکی به شناسایی آخرین دارنده نمی نماید. حال ممکن است این پرسش پیش آید که در صورت واگذاری سهم از سوی دارنده نخستین که نامش بر روی سند قید شده و یا اصولاَ نگارش عبارت بانام به جای نام شخص خاص، چگونه به ویژه در هنگام واگذاری سهم ، می توان به هویت مالک آن پی برد ؟

با توجه به آنکه دادو ستد و واگذاری سهام بانام باید در دفتر ثبت سهام شرکت، به ثبت برسد و سهامدار جدید در نشست مجمع عمومی شرکت نموده و نامش در صورت اسامی قید می شود، در نتیجه با مراجعه به دفتر ثبت سهام یا صورتجلسات مجامع دسترسی به هویت دارنده امکان پذیر است. از آن جا که برای واگذاری سهام، وجود برگ سهم شرط دانسته نشده و نیز ضمانت اجرایی روشنی برای برای تکلیف شرکت به صدور برگ سهم در لایحه اصلاحی قانون تجارت 1347 پیش بینی نگردیده، بسیاری از شرکت ها علاقه ای به صدور برگ سهم نشان نمی دهند.

هر چند که داشتن سهام بانام ، نیازمند صرف وقت برای مدیران شرکت در جهت ارائه دفتر ثبت سهام به واگذارنده و در صورت عدم پرداخت کامل تعهد سهام انتقال گیرنده به وی جهت امضا و نیز نظارت بر صحت امضاهای ایشان است، لکن مزیت شناسایی آسان سهامداران و پرهیز از ورود به دعاوی حقوقی ناشی از گم شدن یا سرقت برگه های سهام بی نام که ناگزیر شرکت نیز یکی از طرف های چنین دعاوی خواهد بود، از یک سو و نیز مزیت امکان تعهد بخشی از سرمایه شرکت در صورتی که سهام آن بانام باشد، از سوی دیگر، گرایش بیشتر شرکت ها به صدور این دسته از سهام را باعث می گردد. همچنین و برخلاف سهام بی نام، امتیاز دیگر سهام بانام آن است که حتی در صورتی که برگ سهم بانام از سوی شرکت صادر نشود، همچنان دادوستد و واگذاری چنین سهامی از طریق دفتر ثبت سهام ممکن است. در حالی که، در نبود برگ سهم بی نام اصولاَ تصور واگذاری آن نیز نمی رود.

it9n_logo.jpg

ثبت علامت تجاری ثبت شرکت نیک

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...